lauantai 9. maaliskuuta 2013

Hiljaiseloa

Iltaa!

Hiljaiseloa täällä..pikkusen siivousta, ruokaa ja perheen kanssa yhdessä oloa. Ei sen kummempaa. Enska kuuluu minun lauantaihin ja Jalmarin, jälkikasvu ei siitä pahemmin perusta.
Luin tuossa blogipäivityksiä ja surua kuuluu sinnepäin ja ajattelinkin siksi laittaa yläpuolella olevan kappaleen soimaan. Se on raskasta aikaa kun suru kohtaa vaikkakin olisi kysymys jo aika paljon elonpäiviä nähneen poismenosta. Läheisen poismenoa ei voi oikein ymmärtää. Jaksamista teille!

Enkeleitä kaikille niitä me kaikki tarvitsemme!


Olen kuullut on kaupunki tuolla

Olen kuullut, on kaupunki tuolla
Yllä maan, päällä pilvien usvain
Luona välkkyväin taivasten rantain
Siellä kerran, ah, olla mä saan
Halleluja, mun lauluni raikuu
Halleluja, mä kaupunkiin kuljen
Vaikka jalkani uupuen vaipuu
Joka askel mun kotiin päin vie
Olen kuullut, on maa ilman vaivaa,
Ilman kyyneltä, taistoa, huolta
Kipu, sairaus, tuskaa ei tuota
Siellä kerran, ah, olla mä saan
Halleluja, siel riemuita voimme
Halleluja, jo epäilys haihtui
Enää koskaan en horjuen kulje
Olen saapunut Jumalan luo
Olen kuullut, on valkoinen puku
Ja on hohtavat kultaiset kruunut
Sekä autuas taivainen suku
Siellä kerran, ah, olla mä saan
Halleluja, nyt henkeni kiittää
Kun jo kuulla voin taivaisen laulun
Side katkee mi’ maahan mut liittää
Tiedän, siellä jo pian olla saan
Halleluja, nyt henkeni kiittää
Kun jo kuulla voin taivaisen laulun
Side katkee mi’ maahan mut liittää
Tiedän, siellä jo pian olla saan


 Lisään tähän vielä oman tarinani tuosta kappaleesta.

 Kun isäni lähti pilvien taakse viimeiselle matkalleen ja olisimme niin halunneet että juuri tämä hengellinen kappaleen olisi laulettu siunaustilaisuudessa.  Pastori sanoi heti ettei se käy koska se on kuulema iskelmä eikä ole virsi. Hänelle soitettiin kappaleesta  pätkä joten hän tiesi mistä oli kysymys. Hän ei varmaankaa tuntenut laulua ennestään että semmoinen käsitys minulla oli ja on edelleen. Isänikin tykkäsi kovasti tästä kappaleesta ja muutenkin Kari Tapiosta. Vaihtoehtoina olisi ollut että kyseinen laulu olisi joko kirkossa laulettu yksinlauluna tai myöhemmin muistotilaisuudessa seurakuntasalissa. 

Itsellenikin tämä on ollut aina lähellä sydäntäni oleva laulu ja yksi parhaista Kari Tapion laulamista lauluista. 
Kuten yllä olevista sanoista näkee niin laulu on todella hengellinen ja hautajaistilaisuuteen sopiva. Jokaisella tietysti on oma näkemyksensä ja niin myöskin siunaavalla papilla mutta koskaan aikaisemmin en ole kuullut että tämän hengellisen kappaleen esittämiseen olisi este. 

Olen kuullut juuri tämän kauniin kappaleen niin monta kertaa hautajaisissa ja tiedän monen papin jopa ehdottaneen tätä. Tällä kyseisellä "meidän" pastorilla oli oma vakaamuksensa ja hänen mielestään se ei vaan ollut sopiva kappale ja jos hän ei kappaletta ennestään tuntenut niinkuin viitasinkin edellä epäilykseeni niin ei voi mitään. Lisäksi hänellä oli muutenkin hyvin persoonallinen tapa ohjata tilaisuutta kuka ja miten kukakin sai sanoa siellä ja mitään puheita/monologeja ei saisi pitää, määräsi milloin tilaisuus loppuisi ja milloin meidän tulisi lähteä kotiin jne jne. Leskelläkään ei ollut asiaan mitään sanottavaa eikä meillä muilla omaisilla. Menimme sitten kotiin ja siellä lauloimme kappaleen " Olen kuullut on kaupunki tuolla." Isä pääsi kuitenki kaikesta huolimatta haudanlepoon ja pois kärsimyksistään mikä tietysti oli tärkeintä. Nyt hän saa levätä rauhassa ja elää muistoissamme.

Tottakai menettelystä olisi voinut myös jälkikäteen ystävällisesti huomauttaa mutta oli ehkä viisaampaa kuitenkin vaieta. Jälkeenpäin tätä on moni hautajaisvieras ihmetellyt ja sanonut että todellisen harvinaista toimintaa kaikkinensa. Yksi kokemus tämäkin muiden joukossa.

 Kerran olin yksissä hautajaisissa jossa tiedettiin että vainaja oli kova tanssimaan niin pappi sanoi että muistotilaisuudessa olisimme voineet laulaa tanssimusiikkia. Olen myös itsekin sen verran vanhanaikainen etten minäkään pidä sopivana tanssimusiikin esittämistä. Jokainen omainen tietää mitä haluaa ja yleensä neuvotteluvaraa on.

Tällaista kerrontaa tänään ja taas jonakin päivänä tapaamme jälleen.

-Armi-

9 kommenttia:

  1. Kiitos Armi!
    Et taida tietääkkään, kuinka paljon te, siellä jossain merkitsette!
    Juuri nyt!
    KIITOS!
    tuksu

    VastaaPoista
  2. Kaunis kappale Kari Tapiolta.
    Rakkaan läheisen poismeno koskettaa aina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä. Kirjoitin omakohtaisen tarinanikin kyseisestä kappaleesta.

      Poista
  3. Kaunis kappale todellaki. Oon joskus kuullu myös et jos virsikirjast ei löyvy niin sellaista musiikkii ei voi esittää.

    VastaaPoista
  4. Pappi kuului ehkä johonkin lahkoon? (Joten ei ollut sopivaa )

    VastaaPoista
  5. Ei kai tää tapahtunu pohjois savos?Sanosin näin et varmaa astuitte jotenki papin varpaille koska halus iha ite haltsata koko homman. Jotku papit vaa on semmosii et haluuvat yksi päättää mitä musiikkii lauletaa/soitetaa. Kurja juttu. Vähä se on nii et olis juhlat menneet pielee jos maksajii ei kuunnella. Sama juttu se on mis tahasa juhlas. Papin pitäs olla tahdikkaampi ja kuuntelutaitone. Kurja juttuha se oli ja viel kappale oli noin kaunis.

    VastaaPoista
  6. Mun mummin ja ukin hautajaisissa soi tuo kaunis kappale. Tunnen yhen joka olis halunnu et yksinlauluna olis esitetty Niin kaunis on maa muttei onnistunu. Perusteena oli et ei oo virsi.

    VastaaPoista
  7. Kaikenlaista käytäntöä on ja joskus niitä makuasioitakin. Katri: Hautajaiset eivät olleet pohjoissavossa vaan Etelä-Suomessa. Lahkopapeilla saattaa olla ja onkin erilaisia näkökantoja niinkuin ihmisiltä yleensäkin. Kiitos kommenteista kaikille.

    VastaaPoista